5 års dag i Osaka!

Hej hörrni, det var ett tag sen sist!
 
Jag har som vanligt haft en hel del på gång, två jobb, projekt både i och utanför skolan och fortsatt jobbsökande ovanpå det. Ja tiden hargått so fort att jag knappt märkt hur cikadornas gälla läten bytts ut mot höstsyrsornas melodiska sång. 
 
Och tiden har till och med gått så fort att jag nästan glömde att jag nu bott i Japan i 5 år!!!
I fem hela år! Som dumdristig och äventyrslysten 19åring till nu, en dumdristig och äventyrslysten 24åring ;) 
- Men forhoppningsvis med lite mer erfarenhet att utgå ifrån! 
 
Trots mina 5 år i Japan och en del resande runt alla dess öar så har jag aldrig varit i Osaka. Standen nära Kyoto, en stad jag antar att man skulle kunna gärmföra med Göteborg. Så med andra sidan ``Japans framsida´´ och ``Västkusten = Bästkusten´´... likheterna är många ;) Saker jag hört om Osaka var att de tydligen är ganska annorlunda ifrån andra japaner, öppna och utåtgående, skämtar mycket på sin distinkta dialekt, och -står på fel sida i rulltrappan! 
 
Hittils har jag helt enkelt inte fått tillfälle att besöka Osaka. Men nu, fick jag ett ypperligt tillfälle att åka dit då jag gick vidare i en konsttävling med ett av mina tyger! Tävlingens nästa del bestog av att lämna in konstverket till de som höll i tävlingen, ett galleri i Osaka! Så passande, en chans att få åka till Osaka tänkte jag och bokade nattbuss direkt!
 
Det hela lyckades också inträffa samma helg som mitt 5års jubileum. Dock hade jag mycket jobb innan och efter resan och snittade på cirka 10 timmars sömn allt som allt under 3 dygn men det gick! Så till lite bilder ifrån dagen i Osaka! :)
 
Att åka nattbuss i tio timmar var inte det mest bekväma resesätt jag gjort men, billigt i alla fall ;)
 
Skyller på trötthet men stog på ``fel´´ sida av rulltrapan, i resten av Japan så står man på vänster sida medans i Osaka på höger.
 
Små shoppinggator fanns det gott om:
 
Matpriserna var mycket lägre än i Tokyo :)
 
Tunnelbanesystemet var inte det enklaste att förstå sig på, och då bor jag ändå i Tokyo!
 
På ``vanlig japanska´´ så säger man Yookoso (=välkommen) medans på Kansai/Osaka dialekt så säger man Yoo Okoshi!
 
Det kändes som om staden var lite äldre än Tokyo, i alla fall inte lika mycket nybyggt, vilket jag tycker är trevligt :)
 
Turister och fiskstånd
 
Osaka är känns för sina Takoyaki-bollar och Okonomiyaki-pannkakor, så var självklart tvungen att äta det!
 
Att vara på resande fot länge känns ju i kroppen så bestämde mig för att koppla av på ett Sento, ett japanskt badhus som jag hittade på en bakgata till de mer stökiga turist och shoppingkvarteren.
 
Blev direkt med tanterna i bastun och fock på så vis erfara den varma Osaka gästfriheten :)
 
En stad med mycket vatten som rinner tvärs och kors!
 
Hittade världens mysigaste lilla kafé där jag unnade mig en clafouti och varmchoklad!
 
Hur gulligt?!
 
Och sen blev det dags att sätta sig på bussen och åka hem igen! 
En ganska galen helg men välsigt tevlig också, mycket nöjd med mitt 5års jubileum! <3
 
1 Erik Bredhe:

skriven

Hej! Jobbar du fortfarande som svenskalärare? Jag är pepp på att göra det i vår, men vet inte hur jag ska gå till väga. Har du något tips? Tack!!! // Erik

Svar: Hej! Ja jag lär fortfarande ut svenska :) Jag lär ju ut svenska på japanska så det är ju praktiskt om du kan det relativt flytande. Jag har haft en del tur med kontakter men vet att det finns flera företag som man kan anmäla sig till och jobba igenom så att säga! Det stora minuset är ju att företaget då tar en stor del av summan...

Hoppas det svaret hjälpte lite :)
Elvira

2 steph:

skriven

Hej!

Vilket bussbolag åkte du med? funderar på att göra en resa tokyo-osaka med nattbuss och det enda bolag jag känner till är willerbus men just nu är de "tokdyra".

Tack för en bra blogg!
-S.

Svar: Hallå!Jag googlade på japanska nåt i still med ``nattbus tokyo osaka´´ och fick fram massa olika förslag på företag, rutter och tider! Betalade cirka 10 000 yen tur och retur och det är nånstans där priserna verkar lugga :/

Bussföretaget jag använde hette VIP Liner :)

Hoppas du hittar nåt sjysst alternativ!
Elvira

Kommentera här: