Chichibu - Fly neonskyltar och RushHour för Natur och onsen

 
 Jag var som sagt sjuk stora delar av sommaren, och dessutom ny på jobbet och vågade inta ta så mycket ledigt. Jag hade haft fullt upp både på kontoret och med utställningar och projekt. Jag måste bort en stund, bara slappna av och tänka på mest ingenting! 
 
Jag bjöd med min kompis Yuki och vi åkte på en dagstur till Chichibu, i Saitama en av de prefekturer (typ kandskap) som gränsar till Tokyo. 
 
 
För 2000 yen (ca 170 kr?) så får man pka hur mycket som helst fram och tillbaka på Chichibu linjen och även Chuo line som jag och Yuki bor på. Åerfekt för den som reser på en liten budjet! 
 
 
Vi gjorde alla de klassiska sakerna som hör en japansk utflykt till. Besökte tempel, åt soba nudlar och annat testade på lokala delikatesser.
 
 
Av en slump råkade vi hamn på nån slags kimono mässa. Super liten med massa otroligt kunniga kimono makare och makerskor. Med mitt textilstudent-på-känt-japanskt-univeristets-kort så kom vi långt och fick en lång och väldigt intressant genomgång av de olika kimonotygen och deras tillverkningsprocess.
 
 
Hur underbara??
 
 Chichibu är precis som många andra platser i Japan väldigt bergigt och i några av de omgärdande bergen fanns det grottor man kunde klättra in i!
 
 
Rekommenderar inte att följa mitt eget exampel att ha kjol under grottvandringen, både för sin egen och medklättrares skull ;)
 
''Nu ska vi andas frisk luft för minst en vecka framåt!'' sa vi och tog djupa andetag innan en japansk ganska så giftig geting kom flygande och vi i panik, hand i hand sprang så fort vi kunde mot stationen 
 
Säkra på staionen.
 
TÅgen va små. folktomma med vackra tryck på väggar pch tag.
 
På eftermiddagen kom vi till en fossillämning - heter det så? Där vi åt glass och klättrade runt. Man kan också forsrännaifrån den här platsen, för den som vill ha lite mer fart på resan, bokstavligen.. ;) 
 
Full måne och onsen fick avsluta vår resa innan vi trötta men väldigt nöjda tog tåget tillbaka till stan 💜
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: