EN GUIDE till att Fixa boende i Tokyo! シェアハウス・アパート・マンション!?

Då var det dags! Tänkte att jag skulle gå igenom lite av The Basics som kan va bra att kunna om man vill bo i Japan(Tokyo) under en kortare eller längre tid!
 
 
 
Kommer alltså inte beröra hotell, hostels och liknande utan mer permanenta boende helt enkelt!
 
 
Jag flyttade, som jag tidigare berättat hit som nittonåring, för sex år sen! Herre gud så fort tiden går...
Jag hittade då via en massa googlingar ett Share house med engelskspråkig personal( inte direkt, men men..) och såg till att kunna boka ett rum där. Sen dess har jag bott på sex andra platser i Tokyo. Alltså SEX!! Är i och med det lite av ett flyttproffs ;)
 
Jag nämnde Share House, men kanske ni är några som undrar vad det är. Så först och främst så tänkte jag gå igenom de olika typerna av boendealternativen som finns.
 
Share House (シェアハウス)- Oftast ett större hus, typ en villa eller i vissa fall ett helt lägenhetskomplex. 
Man har sitt eget rum, finns även dom där man delar rum med en eller flera till. Kök och badrum är nästan alltid delat, man brukar ha sin egen hylla i kylskåpet och dusch och liknande är först till kvarn-style. Det är oftast så de allra flesta bor när de flyttar hit. Det är lätt att få nya kompisar och det brukar även på de större ställena anordnas fester och event. Lite som att bo i student korridor!(?) Har ju aldrig gjort det iofs.. ;P
 
 
 
Apartment (アパート)- Om man vill bo själv, så är det med största sannolikhet en så kallad ''apatomento'' AKA apaato, som man hamnar i. Det är simpla lägenheter, oftast inte hus med mer än 2 eller 3 våningat. Många av dom har ingen port eller ingång utomhus utan man kliver ut från sin egen ytterdörr, direkt ut. Så det finns inga skyddande väggar andra än de som formar en egna rum/lägenhet, vilket med den isande japanska vinter blåsten kan resultera i innetemperaturer nästa lika låga som de utomhus... 
 
 
 
 
Mansion (マンション)- Mest lik den typ av lägenheter vi har i Sverige! En ordentlig port, allra oftast med kod eller nyckel upplåsning. Väggarna både utåt och mot grannen är oftast tjockare. Så man slipper höra såfort en granne har en middag eller sjunger i duschen. ;)
Oftast är det också mycket högre byggnader, stora lägenhetskomplex helt enkelt. 
På grund av allt ovanstående så är Mansions mycket dyrare att bo i än Apartments.
 
 
 
 
Bra att veta:
- De flesta som kommer till Japan börjar med att bo på Share House, och det är helt förstårligt. Det finns massa extra fix med papper och dylikt som ma slipper om man bor på Share house. Oftast så ingår El, vatten, gas och internet i hyran. 
 
- Om man bor i lägenhet måste man fixa allting själv, vilket kan vara svårt om man inte kan japanska. 
 
- För att ens få hyra en lägenhet i Japan så finns det en del kriterier som man måste uppfylla först. Krav man måste fylla är bland annat:
-Ha ett visum som räcker längre än kontraktet (oftast 2 år)
- Om man inte jobbar(och ibland öven ifall man jobbar..) så måste man ha en borgenär, alltså en person som är japan, och som har en bra ekonomi och som lovar att betala din hyra ifall du inte skulle kunna det. Alltså måste du hitta en japan som är villig att vara din borgenär. I mitt fall min kära ex-pojkvän xD
- Om man inte har en sån person så kan man i vissa fall använda sig av ett borgenärsföretag, men det blir oftast mycket dyrt pga massa extra kostnader du betalar till det företaget..
 
- Om man vill ha internet hemma så gäller sammas sak där, nästan alla konstrakt har en 2års bindningstid och även ifall den går att bryta så krävs det att man har ett visum som räcker mer än konstraktstiden. 
 
- Det finns inga tvättstugor i Japan! Så antingen måste man kirra en egen tvättmaskin (vilket jag gjort) eller så får man pallra sig iväg till en tvättomat när troslådan blivit tom. ;P 
 
Priser:
- Hyran beror såklart precis som hemma, på storlek på lägenheten och läget. 
Är den stor, ligger nära en praktisk och populär linje(en lije som går till alla de största stationerna) eller om den ligger mitt inne i stan så blir det självklart dyrt. 
 
- Man kan dock ha tur och också få ner priset genom att kompensera med andra grejer. Som jag gjort dit jag flyttade för 1,5 månad sen. 
Min lägenhet ligger mitt i en av de populärarste områden i Tokyo, super hippt och med nära till typ ALLT. Och för att vara Tokyo så är den inte jätte liten(20 kvm). Hur har du råd?! Frågar folk mig såfort jag nämner vart jag bor. Men förutom att jag hade tur så har jag vid det här laget lärt mig några tips. 
Japaner tycker inte om att Unit Bath, som det kallas. Alltså toalett och badrum på ett och samma ställe, de vill helst ha toaletten för sig.. Någon fix idé om ni frågar mig. Men i Sverige så är det ju oftast toa och badkar i samma rum så mig spelar det ingen roll. 
 
- Att bo på första våningen istället för andra och uppåt gör också att priserna går ner en hel del!
Att välja ett hus som är ganska gammalt är också en fördel. Ju äldre hus, desto billigare! Hittar man bara ett hus där de renoverat inomhus så är det inte så är det inget man stör sig på. 
 
- Att bo en bit från stationen gör också att priset går ner! 
 
- Generellt sätt så är det dyrast att flytta på våren, då är den stora flyttruschen i Japan, många börjar och slutar skolor och jobb. Det är alltså då den nya terminen startar. Och på grund av det så lägger många ägare på extra avgifter på flera månads hyror för att folk helt enkelt inte har nåt val, då de behöver flytta just då. Därför flyttade jag nu, under hösten då det är mycket lugnare, inte riktigt lika många lägenheter på marknaden men helt klart mycket mer än i Sverige!
 
Jag stod och valde mellan cirka 5,6 olika ställen men valde till sist lägenheten där jag bor nu :)
 
Hur går man tillväga?
- Om man vill bo på ett Share House är internet din bästa vän, de flesta ställen har engelska websiter och personal som hjälper till!
 
- Vill man bo i en egen lägenhet så får man vända sig till en mäklare, flagsvis efter att ha letat själv på nätet eller via en av de många lägenhetssökar apparna som finns. På dom kan även ställa in exakt vart man vill bo, hurt stort och mycket man vill betala och så får man träffar utifrån det, mycket smidigt!
 
- Det ovanligaste är om man skulle ha kontakter, någon som äger ett lägenhetskomplex och kan tänka att hyra till en direkt utan mellanhänder, men känner bara ett fåtal som lyckats få till det. Dock är många hus privatägda så chanser är inte noll iaf!
 
 
Hoppas de här tipsen kunde hjälpa lite grann att få klarhet i hur boendemarknaden ser ut i Japan, både för de som drömmer om att flytta hit eller de som bara är allmänt nyfikna!
 
Kram och god jul till er alla! ♥ 
 
 
 
 

Kommentera här: