Bo i Tokyo

 
Jag har en egen liten lägenhet i Tokyo nu! 
För ett litet tag sen så flyttade jag, från mitt Share house framför universitetet till en liten etta nära en station som tar min in till stan på 20 minuter. Jag stormtrivs! Det är ett super lugnt och mysigt litet område och ändå nära till stationen. Dessutom är den min och bara min! Tja, alltså jag äger den inte inte, utan hyr bara. Men det är första gången jag bor helt själv faktiskt, and I love it!
 
Lite grund info om att bo i Tokyo.
1.Om man vill ha en egen lägenhet så höver man nästan alltid en ''försäkrings person'' 
Helt enkelt någon som kan gå i borgen för en om man inte skulle kunna betala.
Det finns företag man kan betala för att vara ens ''försökrings person/företag'' annars så är det bra om 
man har en snäll japansk kompis som kan tänkas sig att ställa upp!
2. En hyra i Tokyo, inte i innerstan utan cirka 20 mins tågresa ut ligger på cirka 50 000 - 70 000 yen/månad
och avgifter som vatten, el och gas ligger oftast runt 10 000 i månaden.
3. De flesta lägenheter är runt 18 kvadrat stora. Men är huset äldre kan man få större för en liknande summa!
 
 
I Tokyo, kan man hitta lägenheter i alla olika prisklasser, precis som hemma. Allt beroende på skick, plats och såklart storlek. Men en stor skillnad är det faktiskt finns lägenheter att hyra! Det kryllar av hyresrätter i Tokyo och det går att välja och vraka ganska så mycket, särskilt runt mars och april, då det är stora flyttiden i Japan. Det nya skolåret och nyexaminerade ynglingar börjar de flesta sina nya jobb i april. Så man flyttar! Till och från skolor, till närheten av ens nya arbetsplats.
 
 
Min lägenhet är 20 kvadrat meter och som många andra lägenheter i Japan så är det gasspis och gasuppvärmd varmvattenberedare och som värmakälla en AC.. ;) Men jag är van!
 
 
Jag har fortfarande inget kylskåp och matbord men sakta men säkert så börjar jag få ihop mitt lilla hem, lagom till att min lilla mamma kommer på besök!
 
Vad tycks! :D
 
 
 
1 Anonym:

skriven

Ser mysigt ut!

Svar: Tack! ♡
Elvira

Kommentera här: