Veg i Tokyo đŸŒœ

Om drygt en vecka sÄ anlÀnder min gulligaste lilla mamma till Tokyo! 
Med anledning av det och att hon Àr vegeterian sÄ tÀnkte jag att det kunde vara ett ypperligt tillfÀlle att komma med lite vego-tips till den som vill unvika mat innehÄllandes kött!
 
Falafel Brothers Roppongi
 
Om man kan tÀnka sig att Àta fisk sÄ blir livet och matalternativen betydligt enklare, men just dÀrför tÀnkte jag inte nÀmna det den hÀr gÄngen utan fokusera pÄ mat som inte innÄller varken kött eller fisk!
 
Restaurang Kedjor:
Till skillnad ifrÄnde mer traditionalla (och dyra) SushistÀllen dÀr de generellt sÀtt bara serverar sushi med fisk sÄ Àr Oubei och Genki Sushi, och mÄnga andra av de mer moderna sushihaken ett sÀkrare alternativ. De stÀllen dÀr man bestÀller maten med hjÀlp av en touch platta brukar ha mÄnga olika sorter av sushi med grÀnsaker eller tofu pÄ!
 
Gyudon kedjan(gyudon nötkött pĂ„ ris)Yoshinoya(搉野柶)har ett helt vegetariskt alternativ och finns typ överallt.
 
Även Curry House Coco serverar en helt vegetarisk japansk kurry!
 
Mos Burger, den japanska hamburgerkedjan har flera vegoalternativ som soyabiffar och dessutom kan man fÄ det vanliga brödet utbytt mot rispaddys eller sallad, för den som vill undvika gluten eller alla typer av kolhydrater.
Som dessutom har helt mjölkfria efterrÀtter som en super god mouse kaka gjord pÄ soyamjölk!
 
 
Convenient Store Must Knows:
Jag vÄgar nog gÄ sÄ lÄngt som att sÀga att ALLA som kommer till Japan blir helt förÀlskade i Konbini eller Convenient store'sen som finns i verje gathörn. Vad i Sverige brukar kallas för NÀrlivs eller Kiosk kommer inte ens i nÀrheten av vad den Japanska motsvarogheten har att erbjuda!
En Konbini favorit Àr ju Onigiri, ris trekanten med fyllning av olika slag. HÀr Àr nÄgra djurfria onigiris att leta efter nÀr magen kurrar!
いăȘり毿揾(inari sushi) Ă€r sushi ris paketerat i en slags liten ''tofu-sĂ€ck''! en klassisker som alla japaner diggar!
æ˜†ćžƒ(Konbu) Ett typ av sjögrĂ€s, lite speciell smak men nĂ€ringrik ;)
高菜(Takana) En bladvĂ€xt(?) lite lik spenat som oftast Ă€r picklad, lite salt och gott!
è”€éŁŻ(Sekihan) Ris som Ă€r rött till fĂ€rgen pga har kokats tillsammans med svart ris och röda azuki bönor.
(çŽ€ć·žć—)æą…ćčČし(Umeboshi) Picklad japansk plommon.
 
Mina Restaurang Tips!
 
Eat More Greens ligger i Azabujuban och har bÄde vegansk och vegetarisk mat pÄ menyn
https://www.facebook.com/Eat-more-greens%E3%82%A4%E3%83%BC%E3%83%88%E3%83%A2%E3%82%A2%E3%82%B0%E3%83%AA%E3%83%BC%E3%83%B3%E3%82%BA-289782454477987/
 
Rainbow Bird Rendezvous(veganskt) Àr ocksÄ ett stÀlle som jag har hört Àr poppis bland grÀsÀtare ;) Och dessutom ligger det bara 5 min ifrÄn mitt hus!
SÄ fÄr ge en mer detaljerad ressention efter besök med mor min!
http://www.ls-adventure.com/
 
Ta-Im Äkta israeliskt stĂ€lle med super god och köttfri mat!
http://www.ta-imebisu.com/english/
 
 
 
Falafel Brothers, för alla som inte kan fÄ nog av falafel helt enkelt! Har blivit himla poppis pÄ senaste tiden och finns nu i Roppongi, Ebisu och Shibuya!
https://vegewel.com/en/restaurant/1602
https://www.falafelbrothers.jp/
 
 
 
Kom gÀrna med fler tips eller önskemÄl! 
 
Hej sÄ lÀnge!
1 Jon:

skriven

Jag har följt din blogg lite "halvt om halvt" ett bra tag nu, tror jag ramlade in pÄ den nÄgon gÄng nÀr jag planerade en av mina resor till Japan. Det hÀr blir första gÄngen som jag kommenterar.

Jag Àr sjÀlv vegetarian, och uppskattar inlÀgget!

Ristrekanterna Àr helt sjÀlvklara! Fantastiska! Jag skulle nÀstan kunna resa till Japan enbart för dessa... mmm... Fattar inte att det inte kan bli en export (import) vara!

För övrigt har jag ett par personliga favoriter frÄn Tokyo:

- ZEN. En "Okonomiyaki restaurang", jag kan tycka att okonomiyaki Àr ett mÄste nÀr man besöker Japan, men det kan vara svÄrt att fÄ vegetariskt (speciellt med tanke pÄ att de strör bonitoflingor bÄde hÀr och dÀr). Men den hÀr restaurangen hade till och med en vegetarisk (och vegansk? minns ej) del pÄ menyn. Det var till och med sÄ att sÄ fort vi kom in i restaurangen och "utstrÄlade turister" sÄ antog de att vi kommit dit som vegetarianer (gissar att det kommer en del dit av den anledningen).

- T's TanTan. RamenstÀlle. VEGANSKA ramen. Restaurangen ligger inne i Tokyo station. VÀl vÀrt ett besökt, mycket gott! Tyckte det var ganska svÄrt att hitta till restaurangen, men ge inte upp! Kunde förstÄs bara kommunicera pÄ engelska, sÄ det gjorde inte saken lÀttare :)

Bonus:
- Terakawa. Ligger i Nara, och mÄste bokas -- men dÀr fick vi ocksÄ riktigt bra vegetarisk mat, och ett mycket, mycket trevligt LITET stÀlle. OcksÄ vÀl vÀrt ett besök om man nu skulle ha vÀgarna förbi dÀr.

Lycka till med den vegetariska kosten!

Svar: Hej Jon!!Va kul att du gillade inlÀgget!
Och tack sÄ mycket för tipsen! Min mamma landar i Tokyo idag och ska absolut se till att vi tar oss till nÄn av stÀllena (förhoppningsvis bÄda) nÄgon gÄng under tiden hon Àr hÀr :)

NÀr jag sökte efter information sÄ kom T's Tan Tan upp och det Àr ju för övrigt vÀldigt gott med Tan tan men sÄ Àr ganska dragen till den ;)

Ska komma ihÄg Terakawa om jag har vÀgarna förbi Nara nÄgon dag!

Mvh Elvira
Elvira

2 Elli:

skriven

Hej Elvira! Jag bor i Sverige men skulle jÀttegÀrna ha tag i en mugg som bara sÀljs i Tokyo, om du har möjlighet att hjÀlpa mig skulle jag bli jÀtteglad! IsÄfall kan du bara skicka ett mail till mig sÄ kan vi prata mer :)

Mvh
Elli

Svar: OjdÄ! Undrar vad det skulle vara för kopp!Kan ju inte lova att jag kan hjÀlpa till men kanske vet nÄgot sÀtt

Mvh

Elvira
Elvira

3 Elli:

skriven

Hej igen! Vet inte om det gÄr att svara pÄ nÄgot annat sÀtt Àn att kommentera hÀr, men har du nÄgon mail jag kan skriva till dig pÄ om det gÄr bra? :)

Mvh
Elli

4 Linnea:

skriven

Tokyo har blivit sÄ mycket bÀttre pÄ vegetarisk mat! Var senast dÀr i oktober, innan dess 2014 kanske. Kanske för att det Àven kÀndes som att det var mkt mer turister i allmÀnhet? AllmÀnt tips Àr att anvÀnda happycow. Fanns najs ramen pÄ t.ex Kyushu jangara ramen har jag för mig att det hette

5 aina:

skriven

TACK för nÄgra helt okÀnda tips för mig :) hÀr kommer mina 4 tips!
mominoki house
har Àtit hÀr mÄnga gÄnger nÀr jag varit i tokyo och tycker sÄ mycket om det för god mat och vÀldigt icke-fancy stÀmning. typ som att vara hemma hos nÄgon och bli bjuden pÄ mat. kan ej rekommendera tillrÀckligt!

daylight kitchen
har mysig liten altan jag kan tÀnka mig Àr ljuvlig vid den hÀr tiden!

commune 246
dÀr finns det olika foodtrucks varav 2 var helt veganska senast jag var dÀr för ett Är sen. man köper mat frÄn vart man vill och sÄ sÀtter man sig nÄgonstans sÄ Àr nÄgon mer sugen pÄ att ta en fika medan en annan vill Àta mat sÄ Àr det bara att göra.

ain soph
som finns i nÄgra olika versioner som har olika inriktning pÄ maten. Àtit pÄ nÄgra stÀllen, bÄde i tokyo och kyoto och Àr inte alltid den mest spÀnnande maten kanske men mycket gott!

hÄller ocksÄ med om t's tan tan, Ängrade sÄ att jag inte Ät dÀr fler gÄnger senast pga hade ju velat testa fler olika ramen. fÄr bli nÀsta gÄng! :)

Svar: Åh va kul med sĂ„ mĂ„nga nya tips! Ska absolut checka samtiliga!Hoppas du fĂ„r tillfĂ€lle att komma tillbaka och testa fler stĂ€llen :)
Elvira

Kommentera hÀr: