Tokyo och min bästa årstid!

↑(jag har en iphone, och ÄNDÅ lyckas jag ständigt göra en gammal familjen-på-solsemester-foto-klassiker, sätta fingret framför kameran när jag tar bilder!!! HUR??!!!)
 
Jag tänker att jag ska ha någon typ kontinuitet här i bloggen, men det händer så mycket hela tiden och innan jag vet ordet av så har hela oktober svischat förbi och jag vet inte riktigt från vart jag ska berätta. Men jag tänkte som vanligt ge mig på ett försök till ett ''sum up''-inlägg! 
 
Hösten förknippas främst med tre saker, god aptit, träning och kultur. Shokuyoku, Undou, Bunka no Aki. 食欲、運動、文化の秋. Varför då? Ja inte vet jag! 
Skämt åsido, så har nog aptiten att göra med att Japan är ett land där man gillar att följa traditioner, och det gäller även maten. Man följer årstiderna och skördar och äter det som är i säsong för tillfället. Vilket är klimatsmart dessutom! Hösten med all sin svamp, frukt, fisk och annat grönt gör att man då förknippar hösten med god aptit :) 
 
Träning vet jag inte hur det kommer sig, men kultur! Där vet jag lite mer! Den 3e November är Kulturens dag i Japan och det är dessutom en röddag. En dag att tillägna till allsköns kultur, som film, böcker och diverse utställningar. I och med den här kulturdagen så är det många kultur event som hålls just runt denna tid. Alla konst univeritet har sina konst och kulturfestivaler, det hålls teateruppsättningar, konserter, designutställningar och tävlingar, ALLT som jag tycker väldigt mycket om! 
 
Och genom att jag också går på ett konst universitet som dessutom har en av de största och mest  populära kulturfestivalerna i Tokyo så har jag gått all in för kulturen de senaste veckorna! ;D
 
Här får ni ett litet axplock av kulturrelaterade saker jag har haft för mig den senaste tiden!
 
För tre år sen besökte jag Musabis kulturfestival för första gången, innan jag själv gick på skolan. Det var då jag för första gången hörde om textillinjen, blev helt såld och bestämde mig för att söka in! 
I år så hade jag och några av mina klasskompisar en utställning med våra projekt :)
 
Vi hade även flera stånd runt på campus där vi sålde våra handgjorda textilier sydda till smycken, väskor och annat fint! 
 
 
En kompis kom och hälsade på, här ståendes bakom mitt bidrag till utställningen ;)
 
 
Tog med honom upp i en av de högsta byggnaderna på campus för att skryta om att man från Musabi kan se ända till Mount Fuji! 
 
Sen cyklade vi iväg till Alex för att äta pizza och dricka vin! 
 
Live painting på kulturfestivalen!
 
Tyvärr så hade vi oturen att utsättas av en tyfon två av de tre kulturfestivaldagarna... Här kan ni läsa lite mer en tidigare kulturfestival på Musabi! 
 
 
Alltid svårt att fota månen, men alltså! Orangea stora höstmånar är så häftiga!
 
 
Helgen efter mötte jag upp Taiki i ottan för en kulturproppad dag som vi började med en fantastisk fashion show Bunka Fashion College, vars japanskaskola jag gick på och där min kompis Amanda pluggar mode!
 
 
 
Vi fantiserade om att plugga fashion och det verkar så kul!
 
 
Vi hängde med Amanda som visades oss runt bland alla de olika modelinjerna och deras kreationer!
 
 
Vi gick på Good Design mässan där alla de senaste produkterna och tingen som vunnit priser för att vara innovatiova trängs på bord i långa rader i sal efter sal!
 
 
Den här boken med Bajs Sensei har tydligen revolutionerat kanji-inlärandet för barn ;)
 
 
Vi fikade och jag kunde inte låta Taiki få äta sin creme brulee ifred för den va så god ;)
 
Och resten av min tid har jag spenderat här inne, skolans bibliotek!
 
 
Vad gillar ni bäst med hösten? :)
 
 
1 Anonym:

skriven

Jag drömmer om att flytta till Japan en dag, till dess drömmer jag mig bort med din härliga blogg^^ uppdatera mera...!;)

Svar: Åh va glad jag blir ^__^Hoppas din dröm kan gå i uppfyllelse! :)
Elvira

Kommentera här: