沖縄 Ett minne för livet!

 
 
Dag 4 på Okinawa så var det dags! 
Efter att ha försovit och varit allmänt oförberedda så var vi nu redo, planerna smidda och touren bokad.
Vi skulle ute och snorkla! Vid ett litet öområde tillhörande Okinawa vid namn Kerama Islands. Jag skulle för första gången i mitt 24-åriga liv få simma i klarblått vatten bland färgglada fiskar som jag tidigare bara sett på akvarium eller i Hitta Nemo-filmen!
 
 
Runt om i Naha (Okinawas "huvudstad") så finns dykställen som erbjuder guidade dyk och snorkelturer, man kan oftast välja antingen hel- eller halvdagsturer och vi körde på en heldag! På en ganska stor båt med mestadels japanska turister togs vi till Kerama öarna!
 
En gullig guide hade vi, som dessutom var en riktig fena på att fota undervatten ;D
 
 
VI SIMMADE MED HAVSSKÖLDPADDOR!!!!! 
Ja efter det fanns det liksom inte mycket som kunde toppa den här resan ;)
 
En annan Okinavisk maträtt är en "new take" på den klassiska Onigirin! Mer som en taco där skalet bestov av nori-sjögräs och ris. Innuti kunde man få olika göttiga friterade grönsaker eller fisk och liknande!
 
... som standard ingick japanskt stekt ägg och SPAM-skinka.. (färgade av alla amerikaner som lever och verkar på militärbaserna som finns över hela ön) Jag beställde en med en friterad ebi ;) Ganska mäktigt men SÅ GOTT!!!!
 
I centrala Naha fanns massor med smp söta bakgator med lokala handlare och blommor i underbara färger!
 
 
 
 
 
Som sagt, många coola små bakgator! Det finns ett helt litet kvarter där det bara ligger fullt med små barer man kan mingla mellan ;)
 
Där hängde vi med våra vänner igen och skarttade, pratade och åt massvis med god mat ;)
 
Sist så kan jag inte låta bli att visa resultatet av vår textilworkshop! Mycket nöjd :)
 
 
För alla som vill uppleva Japan men ändå inte vill kompromissa bort solsemestern så rekommenderar jag verkligen ett besök till Okinawa!

Kommentera här: