プレミアムフライデー!

Premium Friday! 



Såhär står det igår fredag på Sydsvenskans hemsida..

Tanken är alltså att japanerna precis som de flesta kontorsarbetande i Sverige(?!) få gå tidigare på fredagar. Detta för att motverka den dåliga ekonomin och "Karoshi" viker betyder typ "död av överarbetande". 


Igår halv fyra, en halvtimma efter att premium friday ska vara i full gång, så ringer min arbetande kompis Taiki mig. 

"Vi får sluta tidigare idag, bra va!" Säger han. Dock befinner han sig fortfarande på som arbetsplats och när jag påpekar att vi i Sverige har haft det hör systemet sen lång tillbaka så tillägger han lite trumpet; "men jag är ju japan så jag kommer jobba över ändå..." 

Haha så mycket för den idé mister Abe! 

Taiki och en semla(!!!!!) i Tokyo(!!!) för några helger sen

Skämt åsido så har det faktiskt märkts av att folk fått gå tidigare, inte minst idag lördag då det känns som om folk är ute och rör sig i stan mer än vanligt :)


Men får ju hoppas att det här leder till något positivt för japanerna :) 

1 Linnea :

skriven

Hm, att gå tidigt på fredagar handlar nog främst om att många har flextid och att man jobbar in det de andra dagarna? De flesta jobbar ju 40h i veckan... Men vettigt att försöka ta tag i problematiken kring att japaner jobbar för mkt!! även om uppmaning till ökad konsumtion känns sådär...

Svar: haller med, japanerna har en tendens till att tanka ganska kortsiktigt :/
Elvira

Kommentera här: