Franska i Japan och mina hangouts

 
Så förutom textil på universitetet så har vi ett antal poäng som vi måste ta i mer teoretiska ämnen, för det mesta är kurserna valfria och det finns ett stort utbud med allt från japansk handarbetshistoria till psykologi. En av de kurser jag valt att ta är, franska! Ja, varför nöja sig med att bara kunna tre språk? ;) 
 
I Japan älskar man att ha besvis, diplom och stämplade papper på alla kunskaper man besitter och språk är inget undantag. Så sedan första början har min franska uppmanat klassen att ta det nationella provet i Franska, förutom att det är bra att ha på CV:t så betalar dessutom vår skola för provkostnaden, ett prov som skulle kostat ca 10000 yen blir alltså gratis! Så förra söndagen begav jag mig till Omotesando för att ta det nationella provet i franska på Aoyama Gakuin University.
 
Mellan proven fikade jag på ett av mina favorit kaféer som ligger på en av smågatorna mellan Omotesando och Harajuku, billigt, hembakat, mysig inredning och av någon anledning alltid lite folk!
 
Under rasten tog jag mig också till andra sidan av vägen från Aoyama Gakuin för att kolla in Farmers Market:en som hålls varje helg utanför United Nations University.
 
 
Massa god mat som lagas och säljs ifrån de tillfälligt parkerade matvagnarna och de senaste ifrån de lokala böndernas skörder.
 
 
 
 
 
 
Andra områden jag hängt i, Kichijoji! Där jag lär ut svenska både i grupp och enskilt en eller två gånger i veckan. Här är en bild ifrån min gruppklass där svenska böckerna ofta hamnar lite ur fokus när fikat kommer fråm på bordet. Inte mig emot ;)
 
 
 
 
Har också varit en del i Shibuya, mest för att köpa tyg till mitt examens arbete!
 
 
Och så själklart hängt en massa hos den här pinglan som aldrig tycker det är för tidigt att börja förbereda inför jul och allt mys i december ♥
 
 
Och så har jag hängt i Odawara! Min plats jag använt för att komma bort ifrån vardagen och ladda batterierna. 
Dock så ska Taiki flytta, min kära vän som också anledningen till att jag åker dit. Så innan flytten ville jag ta mig dit, för häng men också för att avnjuta havet och Odawara Slottet.
 
 
Och fika såklart ;) 
Det börjar bli lite kallare nu i Tokyo, 15 under dagen och inte mer än några grader på kvällen, men antar att jag inte kan klaga då jag vet hur Sverige brukar va kring den här årstiden ;)
 
 

Kommentera här: