Todoroki - En oas mitt i Tokyo

 
 
 
Jag besökte Todoroki Walley för första gången tillsammans med min lärare i november förra året. Jag hade precis flyttat till Nakameguro och min lärare från högskolan jag gått på tidigare har sen dess blivit min vän och vi träffas igen. Han är en cykelfantast och föreslog att vi skulle ta en tur runtom i Setagaya-ku, den stadsdel som ligger precis vid min här i innerstan. 
 
 
 
Det första stället han tog mig till var just Todoroki Walley, en nästan helt undangämd lite oas, en liten ravin där man efter att ha tagit sig ner för en brant trappa befinner sig i en litten jungel med frodig grönska och vatten, fågelsång och framförallt, en lummig stillsamhet som bara kan infinna sig när man helt plötsligt har transporterat sig från en stressig stasmiljö till natur.
 
Ett litet naturreservat mitt i storstadsjungeln!
 
 
Mitt andra besök i gjorde jag i mars i år tillsammans med samma lärare och min kära lilla MAMMA! Jag har numera två cyklar, vilket var väldigt praktiskt då vi kunde ta oss dit med cykel igen. Det går bra att åka tåg hela vägen fram till Todoroki, men det är ju roligare att cykla ;)
 
En gammal Samuraj grav är en av anledningarna till att området har bevarats!
 
 
 
Tredje gånge blev nu i början av Maj tillsammans med min kompis Elise och hennes kompis William, en super mysig tur men jag blev chockad av mängden människor. Alla är ju lediga så det är egentligen inte så konstigt men kontrasten till de andra gångerna jag varit där var ganska så drastisk...
 
 
 
 
Kände mig som nån slags guide där jag stod och försökte förklara om samurajgraven och platsens historia ;)
 
 
 
 
Det finns flera små och större tempel i området msom med sin klara röda färg ger en fin kontrast till allt det gröna!
 
Befinner man sig i Tokyo och inte har möjligthet att ta sig så långt utåt så rekommenderar jag verkligen ett besök till Todoroki! Om inte annat för att vila lite från alla ljud och blinkande skärmar!
 
 
 
 
 

Kommentera här: